Przejdź do treści
Wielospecjalistyczny Szpital w Ostrowcu Świętokrzyskim

ZGŁASZANIE ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH W WIELOSPECJALISTYCZNYM SZPITALU W OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM

Misją Wielospecjalistycznego Szpitala w Ostrowcu Świętokrzyskim jest: ,,Dobro pacjenta wartością nadrzędną”. 

W myśl tej idei dążymy do poprawienia bezpieczeństwa pacjenta oraz jakości świadczonych usług. Kluczowym elementem doskonalenia  w tym obszarze jest monitorowanie i analiza zdarzeń niepożądanych. Popularyzacja wiedzy na temat zgłaszalności zdarzeń niepożądanych zarówno wśród pracowników szpitala jak i pacjentów, osób bliskich pacjentom, świadków zdarzeń niepożądanych pozwoli nam na identyfikację popełnianych błędów i szybką korektę.

Zachęcamy Państwa do zgłaszania  zaobserwowanych zdarzeń, które w Państwa ocenie są niepokojące, nieakceptowalne.

Każde ze zgłoszonych zdarzeń zostanie poddane analizie i ocenione czy można je określić definicją Ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. 2023 poz.1692).

Definicja:

Zdarzenie niepożądane według  ustawy o jakości w opiece zdrowotnej należy rozumieć zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub efekcie udzielania bądź zaniechania udzielania świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji, albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu. Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.

Jakie zdarzenia pacjent/rodzina pacjenta/świadek zdarzenia może zgłosić?

  • Mylna identyfikacja pacjenta.
  • Niewłaściwe podanie leku (nie ten lek, nie ta dawka, pacjent, czas podania, droga podania leku).
  • Niewłaściwy pacjent/miejsce/strona operowana/niewłaściwa procedura operacyjna.
  • Pomyłka w przetaczaniu krwi lub jej składników.
  • Awaria sprzętu medycznego.
  • Samobójstwo w szpitalu.
  • Upadki w szpitalu.
  • Odleżyny powstałe w szpitalu.
  • Samowolne oddalenia się ze szpitala.
  • Uszkodzenie ciała po zabiegu operacyjnym.
  • Reoperacje (powtórne operacje tego samego miejsca).
  • Nieplanowane, powtórne hospitalizacje.
  • Przedłużone pobyty pacjentów szpitalu .
  • Naganne zachowanie rodziny pacjenta.

 

W jaki sposób można zgłosić zdarzenie niepożądane?

1.Zgłoszenia można dokonać drogą elektroniczną poprzez wypełnienie elektronicznego formularza pod poniższym linkiem:

https://www.zoz.ostrowiec.pl/zglaszanie-zdarzen-niepozadanych-w-wielospecjalistycznym-szpitalu-w-ostrowcu-swietokrzyskim-2/

2.Drogą pocztową lub poprzez kuriera na adres szpitala:

Wielospecjalistyczny Szpital w Ostrowcu Świętokrzyskim

Karola Szymanowskiego 11 ( z dopiskiem: Pełnomocnik ds. Jakości i Akredytacji.)

W trakcie hospitalizacji – bezpośrednio do personelu szpitala, który udostępni formularz zgłoszenia zdarzenia niepożądanego.

Poniżej link do pobrania formularza.

Formularz karty zgłaszania zdarzeń niepożądanych w Wielospecjalistycznym Szpitalu w Ostrowcu Świętokrzyskim

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego może być zgłoszone anonimowo. Jeśli państwo zdecydują się na taką formę zgłoszenia prosimy podanie w zgłoszeniu szczegółów zdarzenia (wskazanie oddziału/komórki organizacyjnej, opis zdarzenia, przyczynę, skutki dla pacjenta, wskazanie osoby zgłaszającej np. świadek, pacjent, rodzina pacjenta). Pozwoli nam to podjęcie szybkiej, skutecznej analizy zdarzenia niepożądanego.

 

Jakie dalsze postępowanie jest przewidziane po zgłoszeniu zdarzenia niepożądanego?

  1. Zostaje powołany do zebrania się Zespół ds. Zdarzeń Niepożądanych.
  2. Dokonana zostaje wstępna analiza zdarzenia niepożądanego. W razie konieczności zostaje powołany Zespół ds. analizy przyczynowo – skutkowej RCA.
  3. Osoba zgłaszająca otrzymuje odpowiedź zwrotną dotyczącą wyników analizy (drogą elektroniczną/pocztową) na wskazany adres.
KLAUZULA INFORMACYJNA OBSŁUGA ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH

Zgodnie z art. 13 Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016) informuję, iż:

1) Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Wielospecjalistyczny Szpital w Ostrowcu Świętokrzyskim przy ul. K. Szymanowskiego 11, 27 – 400 Ostrowiec Świętokrzyski. Można się z nami skontaktować poprzez numer telefonu: 41 247 80 00 lub adres  e-mail: info@zoz.ostrowiec.pl lub sekretariat@zoz.ostrowiec.pl

2)W Wielospecjalistycznym Szpitalu w Ostrowcu Świętokrzyskim został wyznaczony Inspektor Ochrony Danych Osobowych – Tomasz Paprocki, z którym kontakt jest możliwy pod adresem korespondencyjnym wskazany w pkt 1 z dopiskiem „Do Inspektora Ochrony Danych” lub poprzez adres e-mail: iod@zoz.ostrowiec.p

3) Celem przetwarzania danych osobowych będą przetwarzane w celach związanych z:

  • realizacją obowiązków prawnych ciążących na administratorze w zakresie obsługi zdarzeń niepożądanych oraz podejmowania działań służących zapobieżeniu wystąpieniu zdarzeń niepożądanych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. i RODO w związku z przepisami ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta;
  • dochodzeniem ewentualnych roszczeń lub obrony przed roszczeniami – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO; uzasadnionym interesem administratora jest dochodzenie i obrona swoich praw. uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią

4.) Pozyskane od Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane: podmiotom przetwarzającym je na zlecenie administratora oraz organom lub podmiotom publicznym uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązujących przepisów prawa.

5) Dane przechowywane będą przez okres wymagany przepisami prawa w zakresie niezbędnym do realizacji określonych celów do jakich zostały zebrane;

6) Posiada Pan/Pani prawo do:

  • dostępu do treści swoich danych – korzystając z tego prawa ma Pan/Pani ma możliwość pozyskania informacji, jakie dane, w jaki sposób i w jakim celu są przetwarzane,
  • prawo ich sprostowaniakorzystając z tego prawa można zgłosić do nas konieczność poprawienia niepoprawnych danych lub uzupełnienia danych wynikających z błędu przy zbieraniu czy przetwarzaniu danych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania – korzystając z tego prawa można złożyć wniosek o ograniczenie przetwarzania danych, w razie kwestionowania prawidłowość przetwarzanych danych. W przypadku zasadności wniosku możemy dane jedynie przechowywać,
  • prawo do usunięciakorzystając z tego prawa można złożyć wniosek o usunięcie danych. W przypadku zasadności wniosku dokonamy niezwłocznego usunięcia danych. Prawo to nie dotyczy jednak sytuacji, gdy dane osobowe przetwarzane są do celów związanych z wywiązywaniem się                         z prawnych obowiązków administratora lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach władzy publicznej powierzonej administratorowi,
  • przenoszenia dostarczonych danych przetwarzanych w sposób zautomatyzowany na zasadach przewidzianych w art. 20 RODO,
  • prawo wniesienia sprzeciwukorzystając z tego prawa można w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Pana/Pani danych, jeżeli są one przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit e lub f (prawnie uzasadniony interes lub interes publiczny). Po przyjęciu wniosku w tej sprawie jesteśmy zobowiązani do zaprzestania przetwarzania danych w tym celu. W takiej sytuacji, po rozpatrzeniu Pana/Pani wniosku, nie będziemy już mogli przetwarzać danych osobowych objętych sprzeciwem na tej podstawie, chyba że wykażemy, iż istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy do przetwarzania danych, które według prawa uznaje się za nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności lub podstawy do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń,
  • wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznane zostanie, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy prawa,

7) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

8) Podanie danych osobowych jest obligatoryjne w oparciu o przepisy prawa a w pozostałym zakresie jest dobrowolne.

9) Pana/Pani dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą poddawane profilowaniu.